سمفونی هفتم بتهوون همان اپوس 92 از آثار بتهوون است که در سال 1811 – 1812 نوشته شد.

این سمفونی در سال 1812 به اتمام رسید و آن را به کُنت موریتس فون فریس اهدا کرد توجه کنید سونات ویولن شماره چهار را هم به او تقدیم کرده بود همچنین بتهوون وقتی از طریق چشمه ی آبگرم طبیعت بهبود یافته بود باید این نشاط را به طبیعت مجدداً باز می گرداند چه تجربه و بازگشتی بهتر از نوشتن موسیقی در ستایش این اتفاق وجود دارد؟

بتهوون برای اجرای این اثر برنامه داشت تا با مناسبتی خاص اجرا شود ، 8 دسامبر 1813 در وین این سمفونی را برای دفاع از سربازان زخمی شده اجرا کرد. (نبرد هانائو)

بتهوون این کار را انجام داد تا پیامی بشر دوستانه به هم وطنان خود برساند به طوری که در همان اجرا گفت :

ما به غیر از وطن‌پرستی خالص و فداکاری شادمانۀ نیروهایمان، و کسانی که اینقدر برای ما فداکاری کرده‌اند، حرکتی نمی‌کنیم.

علاوه بر آن اجرای این اثر به سمتی رفت که بتهوون به آن علاقه نشان می داد همان میهن پرستی ، بتهوون در آن اجراها این سمفونی را بهترین اثر خود می دانست اما عموم تماشاچیان یا مخاطبان به موومان دوم آن علاقه ای بیشتر نشان می دادند.

برای دریافت موومان دوم آن کافیست وارد لینک زیر شوید :

کلیک کنید

موومان دوم آن بسیار محبوب شد تا آنجا که این اثر را جدا از سه موومان دیگر سمفونی اجرا می کردند.

سمفونی هفتم بتهوون ویژگی بسیار مهمی دارد از آنجا که در سمفونی ششم بتهوون بسیار طبیعت را ستایش می کرد و موسیقی آن برگرفته از زیستن بتهوون در روستاها و تماشای عناصر طبیعت بود در ادامه سمفونی هفتم باید نشاط بخش باشد نسبت به آرامشی که سمفونی ششم ایجاد می کرد.

این نشاط باید با ریتمی خاص رقص آفرین باشد تا آنجا که ریچارد (ریشارد) واگنر آهنگساز مشهور آلمانی درباره ی این سمفونی گفت : رقص در عالی‌ترین درجه ی کمال و بهترین شیوۀ ایده‌آل حرکتِ بدن به اجرا در می آید.

به غیر از موومان دوم هر سه موومان دیگر به نوعی از همان ریتم و فضایی نشاط بخش الهام می گیرند

برای تحلیل این آثار به ویژه سمفونی هفتم نیازمند تهیه نت های اصلی هستید از طریق لینک زیر می توانید مجموعه ی تمامی نت های تک نوازی ، ارکستر و هر آنچه مربوط به سمفونی هفتم است را تهیه کنید :

کلیک کنید

موومان دوم همان صدای اعتراض به طبیعت و هر واقعه ای است که بتهوون را مدت ها درگیرش کرده بود ، شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از مخاطبان با موومان دوم این سمفونی ارتباط بهتری برقرار می کنند زیرا موومان های دیگر از ریتم و نشاطی بهره مند است که درک آن توسط هر انسانی ممکن نیست .

این موومان با حالتی مانند مارش عزا آغاز می شود و پیوسته به دنبال اعتراضی می رود که هر فرد بلندای صدای اعتراضش را همراه آن می کند تا شاید التیامی باشد برای نبود بخشش به ویژه سرگردانی در طبیعت.

لینک دریافت موومان دوم :

کلیک کنید

موومان سوم مانند سمفونی چهارم و ششم بتهوون همچنین کوارتت زهی های او در فُرم اسکرتسو است این فُرم بیشتر حالتی طنزگونه و شاد دارد بتهوون اولین آهنگسازی بود که این فُرم را خلق کرد.

برای دریافت این موومان وارد لینک زیر شوید :

موومان پایانی موومان چهارم : طبیعتاً تمپوی آن تُند است و پایان سمفونی هفتم است در نتیجه باید اوج رقص و ریتم شادی آفرین را همراه خود کند به طوری که بتهوون در باب این اثر گفت : مرا از اندیشه و قبر نجات بده ، طبیعتاً انسان در اوج شادی و رقص است که هر فکر و اندوهی را از یاد می برد .

لینک دریافت موومان چهارم :

کلیک کنید

رومن رولان سمفونی هفتم را «غوغای مستانه و آشوب‌برانگیز ریتم و موسیقی» می‌داند و می‌نویسد:

بتهوون در هیچ‌یک از آثارش به اندازهٔ سمفونی هفتم، صراحت، قدرت و آزادگی به وجود نیاورده است. در این سمفونی نیروهای عظیم و فوق بشری، بی‌پروا و بی هدف، فقط و فقط به خاطر لذت، صرف شده‌اند. لذت قدرت، لذتِ طغیانِ رودی عظیم که همه جا را فرا می‌گیرد و در خود غرق می‌کند.

نظرات ارزشمندتان را پس از خواندن این مطالب برایمان بنویسید (در بخش دیدگاه برایمان بنویسید)

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *